Kleine verrichtingen

Voor urine controle, oren uitspuiten, bloeddruk controle, vaccinaties en bloedsuiker bepalingen kunt u terecht bij de assistente. U kunt hiervoor met haar een afspraak maken.

Urine controle

Bij klachten van een blaasontsteking kunt u zonder afspraak's ochtends voor 12 uur urine inleveren aan de balie. De urine opvangen in een schoon gewassen potje of in een speciaal hiervoor verkrijgbaar potje van de apotheek. De urine koel bewaren totdat u deze in de praktijk afgeeft.
U kunt 's middags bellen voor de uitslag.
Indien behandeling noodzakelijk is, kunnen we een recept naar de apotheek faxen. Voor de behandeling is het belangrijk om te weten of u allergisch bent voor een bepaald antibioticum of dat er sprake is van een eventuele zwangerschap.

Oren uitspuiten

Indien u last heeft van een doof oor, kunt voor het uitspuiten een afspraak maken. Het is verstandig eerst enkele dagen het oor te druppelen met wat olie, dan gaat het uitspuiten makkelijker.

Bloeddruk controle

Bij mensen met hypertensie worden de bloeddrukcontroles door de assistente gedaan. Dit kan elke dag, maar graag van te voren bellen voor een afspraak.

Vaccinaties

Ook voor de meeste vaccinaties kunt u bij de assistente een afspraak maken. Bijvoorbeeld vaccinaties die nodig zijn bij verre reizen of vitamine B12 of ijzerinjecties (uitsluitend op medische indicatie).

Bloedsuiker prikken

Voor diabeten bestaat de mogelijkheid geregeld het bloedsuiker te laten bepalen. Hiervoor moet u een afspraak maken op een moment dat u nuchter bent (na 12 uur 's avonds niet meer eten, 's ochtends een kopje koffie of thee zonder suiker mag).